Friday, May 20, 2011

Pertama Kali....

Assalamualaikum... 

Wah, lamanya tak update blog... hmm... sebab dok melingkar kat rmh je... Tak de internet... hmmm.....

Lately, banyak benda pertama kali aku buat / rasa... mcm tu jgk dengan hubby... antaranya berkaitan dengan baby dalam rahmku ni... 

Yang pertama, 10/5/2011 yang lepas, aku pegi check up mcm biasa.... Tak sangka plak hari ni nurse nak check heartbeat baby.. Allahuakhbar.... tak tergambar perasaan dengar heartbeat baby for the first time... degupan jantung baby lebih kencang dari degupan jantung orang biasa... my baby 138 beat per min.. laju sgt... dengar dengan jelas sgt.... Tapi heartbeat di check di klinik kerajaan je...untuk para ibu2... cubalah pegi check klinik kerajaan di samping klinik swasta... For me, dua2 pegi... bila nak buat ultrasound, pegi klnik swasta... sebab kat klinik kerajaan 3 kali je sepanjang 9 bulan kita mengandung... tak ada salahnya kan :)

Yang kedua, for the first time my hubby can feel the baby kicking :) On 11/5/2011 malam, I feel so tired, nak tido awal...tapi baby mcm bergerak2 dalam perut...selalu malam dia tak active...siang je dia active bergerak... aku tarik tangan hubby letak di perut... mula2 dia tak rasa apa2...sebab selama ni pergerakan baby pun dia tak dapat rasa lagi... tapi aku suruh dia usap2 sebab selalu bila dia usap, baby akan tenang and bleh la tido... Tapi tiba2 baby kick dengan kuat... Terus hubby terbangun... terpegun jap dia... Sebelum dapat tengok sengihan dia hihih..excited gila dia first time rasa baby kicking...tengah2 malam dia jerit finally baby kicking hihih... Alhamdulillah... pegi check Dr semalam, hubby nak ikut skali... Jmpa dr mcm2 dia tnya... hehe.. excited betul dia nak jadi abah... Masa ultra sound dia tnya dah gerak dah baby? saya cakap dah menendang dah Dr... Dr terkejut... awal baby bergerak...cerdas budak ni Dr. cakap :D... Dr. cakap selalu mid bulan ke 6 baru bdk start kicking, for me baru tengah bulan 5... hmmm... Alhamdulillah :D....

Ini pengalaman aku dalam perjalanan nak jadi ibu... mungkn ibu2 yang lain rasa macam2 lagi... pelbagai pengalaman ni, saya catatkan di dalam Diari Hamil (keluaran Telaga Biru)... nanti saya tulis entri pasal buku ni... Ia bukan sekadar diari, tapi sebuah buku yang sangat bermanafaat untuk ibu2 mengandung....

Ni lah rupanya diari Hamil yang saya beli :D


Macam mana dengan ibu2 di luar sana? Macam mana pulak dengan pengalaman anda :D


4 comments:

  1. saya suka!!!!! (jawapan pd soalan anda)..hahaha

    ReplyDelete
  2. Hahaha... aku mencontohi ko la ni... buat anak2 baca esok2 :D...laki aku plak excited dok tanya..hari ni tulis ape :D...

    ReplyDelete
  3. Mmg best sgt time scan dgr heartbeat baby, rasa kagum sgt & cam tak percaya je bunyi tu mai drpd dlm perut kita kan? ishh ada baby dlm perut, mmg time yg sgt indah :-)

    ReplyDelete
  4. Betul betul kak Nani... tak sangka ada baby Allah hidupkan di dalam rahim kita...berdegup jantung, brgerak, tendang kita... Mcm tak percaya ja.. Dah kuar depan mata esok lain pulak rasanya kan :)

    ReplyDelete