Tuesday, January 22, 2013

Jom Shopping di Pasar Kemboja Parit Buntar

Assalamualaikum...

Entry sebelum ni asyik pasal cik Anis je hehe. Kali ni nak entri shopping pulak...
Orang cakap Parit buntar ni syurga pakaian wanita. Kedai2 jual kain baju banyak sangat. Banyak pemborong textile kat sini. Dari tudung ke baju, macam2 jenis, maxi, dress, kurung, kain, baju dah siap, kain tirai tingkap, tudung-tudung dan macam-macam la. Gila dibuatnya... Paling menarik kat sini pasar kemboja setiap jumaat dan isnin, dari pagi sampai petang. Di pasar ni penjualnya kebanyakannya berbangsa kemboja. Sebab tu di namakan pasar kemboja. Disini kain baju dijual dengan harga borong, memang syok gila. Pasar tu dekat sgt dgn rumah saya, dalam 5 ke 10 min saja perjalanan.

 Bulan lepas saya dan family berkesempatan ke pasar ni. Habis semua saya angkut ke pasar ni hehe, mama, adik, adik ipar, kakak saya sekeluarga semua pegi sekali. Pasar ni didirikan di sepanjang jalan di Kg Permatang Tok Mahat. Cara jualannya seperti dibawah ye, ada yang lambak dibawah, ada yang gantung-gantung... Ada yang dalam van ja.. Peringatan, kalo nak datang shopping sini, tinggalkan je anak-anak kecil dengan sesape dalam kereta. Sebab ramai sangat orang dan panas. Jalan 1 jam dah dahaga sebab panas ramai orang. Bawak mineral water.
Layan gambar..

Kain berkodi-kodi, boleh pilih dan beli loose. Kalo ambik sekodi lagi murahlah.

Tudung-tudung design terbaru bergantungan.

Orang tengah pilih baju digital printing ala-ala sutera Desa Murni tu. Di kedai 1 pasang RM60, disini 5 pasang RM100. Kalau nak datang bawak geng. Boleh kongsi2.

My mom and nephews yang hilang arah, ramai orang hehe

taukenye yang pakai tudung biru tu.. Penat dah katanya, duduk melepak je. Orang datang kat dia untuk bayar.

Maxi/dress.. sesuai untuk semua, kain Lycra... tapi tak tanya harga plak coz kelam-kabut nak balik dah time ni.

Selain ni ada juga blouse2, kain pelikat, telekung and etc. Jom review serba sedikit apa yang kami beli dan harganya. Sorri saya lupa nak ambil gambar barang yang kami beli:

Saya beli :

1. Blouse yang biasa beli kat kedai RM45, saya dapat beli 2 helai dgn harga RM28 sehelai. 
2. Kain pelikat (gajah duduk) gred bagus yang saya beli di jalan TAR sehelai RM25, disini cuma RM18. Grab 3 helai untuk hubby. 
3. Kain telekung vietnam : Adik saya beli di Kelantan RM55, disini RM45 kalau tak salah. Telekung ni besar dan sejuk. Untuk saya yang badan besar dan agak tinggi ni, telekungnya dah dekat paras lutut, kainnya pula dah macam puteri Hang Li Po hihi.. maksudnya labuh lah...so tak payah la nak tarik2 ke bawah masa solat sebab takut nampak kaki macam kebanyakan telekung di pasaran.

Kakak saya beli:

1. Blouse harga RM50 dikedai. Dia dapat RM30 sehelai. Grab 2 helai, kurang lagi RM2. So sehelai RM29.
2. Kain pasang digital printing macam sutera Desa Murni tu :RM100-5 pasang. Saya survey dikedai di Parit Buntar, sepasang RM60.
3. T-shirt muslimah, kat kedai RM45 sehelai. Dapat RM20 sehelai.

Sis In Law (Zarifah) :

1. Tudung size XXL denim fabric RM18 (kalo tak silap hehe). Yang ni saya tak arif sgt, Tapi dia cakap mmg murah banyak sgt, she grab 2 helai.
2. Blouse labuh, kat kedai sehelai RM80, dia dapat RM40, grab 2. 
3. Kain pasang macam kakak saya beli juga. RM100 - 5 pasang
4. Kain pelikat macam saya beli RM18 sepasang, grab 2. 
5. T-shirt muslimah, RM18 - grab 3. 

Selain apa yang kami beli, masih banyak benda lain macam tudung-tudung bawal, tudung awning, tudung layer macam-macma fesyen... gila menengoknya... rambang mata. Kalau korang orang yang pandai bargain, lagi la boleh dapat murah hehe. Saya tak pandai bargain, jadi beli je... Sebab harga ditawarkan pon dah lebih murah banyak daripada yang saya selalu beli.

Kalau tak pegi pasar kemboja, pegi pasar malam ngan pasar pagi dia pon dah berlambak2 orang jual kain baju... sampai nak tergolek saya tgk... harga bnyk murah la dari KL sana... Puas hati..so sesape orang utara, jalan-jalan ke parit buntar jom hihi macam iklan Tahun Melawat Perak la plak.


So, itu aja untuk hari ni. See ya in next entri. Kalo ada soalan pasal pasar ni ke ape ke kat Parit Buntar ni bleh drop comment, Insya Allah kalau saya boleh jawab saya jawab.

73 comments:

  1. wah...murah nyer kain pasang 5 - rm100...

    ReplyDelete
  2. Murah sangat... Baru2 ni saya ada pegi lagi, ada design baru digital printing with stone, lebih cantik, boleh dapat dalam RM38 sepasang. tapi kena ambil 10 helai lah... kalau beli sepasang RM45 kalau tak salah...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

    ReplyDelete
  5. sis, tumpang tanya.. exact location kat mana? saya nak pergi jumaat ni la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. aRniNasir: Dah pegi kepasar kemboja? Minta maaf lambat reply,saya baru check comment. Nak cari pasar kemboja senang je. Mula2 cari hotel Damai. Kalau hotel berada disebelah kanan awak, kiranya jalan tu dah btul... trus je ikut jalan tu sampai ke hujung jalan (simpang T). Belok kiri... Jalan ke depan sikit,gerai2 pasar kemboja berada di kiri kanan jalan...Tempat ni susah parking. kalau nak senang,datang before pkl 9... senang sikit parking.

      Delete
  6. wah bestnya.batik sutera degital yg berbatu ada jual tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batik sutera digital x ada lah sis... cuma kain pakai biasa je lah..saya tak tau la apa nama kainya, tapi kain sejuk dan lembut... tambah batu2.. memangsangat cantik..stiap kali pegi rasa geram sgt tgk baju2 tu..kain cotton pun ada... comel2 print bunganye...

      Delete
    2. sampai sekarang ada..cuma Hari sabtu saja buka..and satu lagi gedung Barang2 Kemboja tiap2 hari ada jual barang dari vietnam,Thailand n Kemboja.Berhadapan dgn Econsave Parit Buntar,sebelah kanan dibelakang kedai repair kereta and kedai makan.

      Delete
  7. sampai sekarang ke pasar ni ada?

    ReplyDelete
  8. wah best ni...rumah mak mertua kat parit buntar...boleh x tahu...balek nanti nak g lah...tapi tu lah x buka lak santu ahad...nak tunngu jumaat atau senin jer...
    g juga lah...macam best jer...

    ReplyDelete
  9. Weekend pon ada jgk ke.. pukul brapa yea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weekend x adelah sis. cuma hari jumaat dgn isnin sahaja.

      Delete
  10. Weekend pon ada jgk ke.. pukul brapa yea

    ReplyDelete
  11. sis... yg pasar malam n pasar pagi tu kat mana pulak ye....

    ReplyDelete
  12. Pasar malam pulak dekat pekan lama, dekat dgn bulatan jam besar, setiap hari Jumaat.

    Pasar pagi setiap hari ahad, disekeliling market ditengah-tengah pekat paru parit buntar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..pasar ni abis pukul berapa?

      Delete
    2. Salam sya nk mniaga nk ambk secara borong hrga mcm mna blh tk msg sya 012410 4467 zam

      Delete
    3. Sya brmnat mmbli scara borong 0124104467 zam bgaimna cranya

      Delete
    4. Assalamualaikum, maaf ye 'kehidupan dan 'melza shop' lambat reply. Saya tak berinternet beberapa hari.

      'kehidupan' - saya tak pasti habis pukul berapa pasar ni. paling lewat saya pernah balik pukul 12.30 dan pasar masih berjalan mcm biasa. ada yg ckp smpai petang. tapi saya tak berani comfirm.

      'Melza shop' - Nanti saya msg.

      Delete
  13. salam..hye semua..saya orang parit buntar..terima kasih utk review ni..bangga sekejab..hehe..kalau nak senang prking kat pasar kmboja ni kena parking dari belakang(side perak) kalau yg ada sekolah rendah permatang tok mahat tu side penang dan lintas jalan tu side perak..tapi kalau orang luar mgkin ssh skit nak cari parking tu..pasar tu smpai pukul 12.30pm..hari jumaat lebih meriah dari hari isnin..

    ReplyDelete
  14. salam sis, nak tanya, macam mana dengan kualiti kain yang sis beli tu? kain jenis macam mana yang sis rasakan terbaik? kain-kain yang dijual adakah diimport dari kemboja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam sis, kat pasar kemboja ni ada banyak jenis kain... yang saya pernah beli cuma 2 jenis . Satu yang sepasang RM20. Yang ni kainnya panas, tapi nipis dan sedikit jarang. Kain ringan, tapi mudah pcah di tepi, so saya tak rekemen la untuk beli. satu jenis lagi RM40 berbatu. Boleh rujuk entry saya yang seterusnya tentang pasar kemboja. Kalau beli banyak boleh dapat RM38 sepasang. tapi kena 10 pasang ke atas. Kainnya sejuk sangat dan sangat cantik2,Kain tak mudah pecah dan batu tak jatuh walaupun basuh dengan washing machine. Kain jenis yang sama, ada jugak yang tak berbatu... harganya rm30 kalau tak salah. beli banyak dia bagi RM28 sepasang...
      Kain ni saya tak pasti datang dari kemboja atau tak, cuma yang pasti penjualnya dari kemboja, tapi fasih cakap melayu slang kelantan :D

      Delete
    2. salam tumpang tanya, kalau saya berminat nk buka tapak berniaga kat pasar ni macam mana ? tolong sms/coll 0197280801 za

      Delete
    3. soalan ni tak dapat saya jawab. saya tak tau mcmana prosesnya dan siapa yang uruskan tempat ni...

      Delete
  15. Salam kak..blh c bg ni tel akak..Sy otway ke sana..kali pertama nk g ni..mintak2 sempat borong kain pasang dan tudung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Ina, akak mintak maaf ye, terlambat dah balas msg ina. Laptop akak hantar untuk diupgrade. Balik dari USM petang td baru dapat laptop balik. Dapat jumpa tak Pasar Kemboja? Anything boleh contact akak kat 012-4646502. Sorry again...

      Delete
  16. salam sis.... boleh bagi alamat pasar kemboja tu tak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam dik, sorry sangat, akak jmpa comment awak dalam spam. Tak tahu kenapa. Untuk soalan tu, boleh check entri terbaru akak. Akak dah letakkan lokasi Pasar Kemboja tu. Alamat pulak, tak pasti pulak.

      Delete
  17. Kalau nak senang... masuk je dalam kawasan taman perumahan tu (Taman Harapan). Nak berjalan ke pasar kemboja tu pun tak dela jauh sangat. Ni dah nak raya ni... jom pakat ramai2 kita serbu pasar kemboja..huhu

    ReplyDelete
  18. sis nk tnye la..tudung bawal plain 1 kodi kt situ murah x..pm utk hrge borong..
    -wanie-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam wanie, sori ye lambat reply. akak penah bawak org beli tudung bawal tone dan pelangi kat situ. kalau sekodi kalau tak salah dapat dlm rm6 sehelai. kalau beli lebih dapat kurang lagi kot. ada banyak pembekal. jadi kena pandai cari. yang akak bawak tu namanya De' Salma. Tapi bila beli banyak2 tu hati2. Ada tudung yang kadang2 saiznya tak sama empat segi. So better buka dan check satu2.

      Delete
  19. salam kak, nak tny dgr cite bk ari2 sampai raya nnt btl ke, cadang nak gi ahad ni, tkt ttp la pulak....tq ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak ada terima flyers jgk tentang bazar kat pasar kemboja tu. Tapi tak pasti pulak ada ke tak. Mgkn ada kot sebab flyers dah diedarkan.

      Delete
  20. Mak saya selalu pesan... kena selalu ucap terima kasih
    kepada org yg berbudi pada kita .. soo .. saya nak ucap terima kasih kat
    awak atas maklumat yg bermanafaat nie.. terima kasih awak...

    ;)

    my site; Tips Menjahit Baju Kurung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi singgah di blog saya.

      Delete
    2. salam sis,nk tye pasar tu bkk setiap isnin dan jumaat ke atau isnin hingga jumaat..sbtu,ahad xde ek..

      Delete
  21. slm sis,nk tye..pasar tu setiap isnin dan jumaat saje ke,atau isnin hingga jumaat..sbtu ahad xde ye..

    ReplyDelete
  22. slm sis,nk tye..pasar tu setiap isnin dan jumaat saje ke,atau isnin hingga jumaat..sbtu ahad xde ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam sis, Pasar tu hari isnin dan jumaat sahaja. Sabtu ahad mmg takde.

      Delete
  23. asalam, skrg ni , psar kemboja tu masih buka ke isnin n jumaat..
    maksud saya spnjng thun la bkn musim raya je.,.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam... Pasar tu memang sentiasa buka sepanjang tahun setiap isnin dan jumaat. Sejak 3 minggu yang lalu, Pasar Kemboja ni dah start buka pada hari Sabtu. Untuk tahu lebih lanjut, boleh baca di entri terkini blog saya di link ni:
      http://afifahsakura.blogspot.com/2013/10/perubahan-hari-pasar-kemboja.html

      Delete
  24. Salam.. Terima kasih saudari Afifah atas perkongsian yangmenarik tentang pasar kemboja, Parit Buntar. Ia memang merupakan lokasi yang menawarkan harga kain, tudung dan baju yang murah. Sekiranya perlukan Penginapan untuk bermalam di sana.. bolehlah singgah di Homestay saya : www.mutiarailmuhomestay.my
    Cuma 10 Minit perjalanan..

    ReplyDelete
  25. salam saya baru pulang dari pasar kemboja last week. majlis perbandaran dah issue notis terbaru, disbbkan jalan jam teruk sbb pasar kemboja nih, perniaga hanya di benarkan buka bisness hanya pada hari sabtu sahaja. monday dan fridah dah stop. just fyi
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana beritahu berita terbaru ni... memang confirm akan buka santu sahaja. katanya start minggu ni... Saya pulak tak berkesempatan nak jenguk pasar kemboja lagi..

      Delete
  26. so,skrg hari sabtu aja ka???

    ReplyDelete
  27. pasar ni buka hr apa?

    ReplyDelete
  28. Jarak antara pekan kemboja tu dengan pekan parit buntar tu jauh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jauh, dekat je dalam 5 min perjalanan je dari pekat parit buntar.

      Delete
  29. Di mana yer pasar kemboja ni?saya tahu sampai pekan parit buntar ja...area jam besaq ka?ikut jalan mana yer?

    ReplyDelete
  30. Kalau kat jam besar, kat trafik light belok kanan. pastu terus ja, naik flyover, terus ja. jumpa trafik light bila turun flyover tu. terus lagi. pasar kemboja kat depan tu ja.

    ReplyDelete
  31. Dah nak tegeliat jari taip kata kunci nak cari blog nie ...
    awk ... rasanya seo awak kena baiki... blog awak memang best ..
    tapi susah nak cari kat google.

    Feel free to visit my homepage; Wanda

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ya ka.. hehe saya ni bkn pandai sangat bab2 blog ni... Banyak org buka blog ni pun pasal pasar kemboja. hehe... Insya Allah nanti saya perbaiki apa yang boleh supaya senang search. Terima kasih :)

      Delete
  32. so yg da latest ni...pasar kemboja tu kat pekan parit buntar la ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lokasi masih tidak berubah.yang berubah cuma hari sahaja.

      Delete
  33. pasar ni buka hari apa ek? dari pkul brapa sampai pkul brapa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari sabtu... buka around pukul 7 hingga 1 tengahari.

      Delete
  34. Terima kasih puan atas perkongsian
    Amat bermanfaat pd saya
    Now sy on the way ke sana :)

    Mimi, changlun, kedah

    ReplyDelete
  35. Hari ahad bka x psar kmboja ni.??

    ReplyDelete
  36. Hari ahad buka x.??

    ReplyDelete
  37. Kalau kt econsave tu .,pasar kmboja buka pkul brapa?

    ReplyDelete
  38. Yang tu saya tak pasti... saya penah pegi sekali hari ahad... dlm pkl 12, orang baru dok menyusun barang2 baru nak buka..

    ReplyDelete
  39. Sy nk tanya kak buat. Blog ni mcm mn ye sy nk blajr

    ReplyDelete
  40. hehe dik akak pon bknnya terrer bab blog ni... Rasanya type ja kat google 'blogspot' pastu akan klr yg first skali www.blogger.com... tekan website tu pastu bleh create blog kat situ... kat youtube pon ramai org letak tutorial macammana nak start blog...

    ReplyDelete
  41. mna murah???pasar kemboja ka..gm kl ka..or jln tar

    ReplyDelete
  42. Emm... Tah lah.. GM Klang x penah pg shopping, Jalan TAR last shopping dlm 3 tahun lepas... Kalau ikut harga tahun lepas, Pasar Kemboja murah lagi... Cotton kat jln tar RM40, kat pasar kemboja baru 35... sama jenis... Kain pasang pon lebih kurang sama harga... Tapi kalau semata2 nak dtg dr jauh nak beli sepasang tu memang tak baloi la.... :)
    Kalau nak beli banyak atau nak berniaga berbaloi la kot nak datang pasar kemboja...

    ReplyDelete