Tuesday, January 29, 2013

Gosok Gigi Baby

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...hari ni misi menggosok gigi Anis Safia berjaya! hihi... (poyonya Ummi!). Sebenarnya, sejak Cik Maneh Anis Safia (cikgu di nursery panggil sebab suka tersenyum) masuknursery, saya mandikan awal pagi. Jadinya mandi bersama saya. Selalunya mandikan dia asing bila dia bangun tido. Bila mandi dengan Ummi, selalu tengok ummi gosok gigi, dia pon gosok gigi dia pakai jari... Mula lah saya godek-godek cari en.google. Bila masa yang sesuai untuk start berus gigi baby... Rupanya jahil Ummi Cik Maneh ni... Orang dah start berus gusi baby since lahir rupanya untuk membiasakan baby dengan berus gigi... Antara info tentng brus gigi baby boleh di rujuk disini, sini dan sini. Sebenarnya banyak lagi, boleh cari kat en.google ye :D.

Kebtulan pula ada sepupu yang letak entri di facebook teang gosok gigi baby... Memanglah berasa jahilnya sebagai seorang ibu..huhu.. takpelah kan, sekurang-kurangnya masih belum terlambat. So terus ja menjalankan mission cari berus gigi untuk cik maneh. Terjah billion, dapat la dua jenis berus. Berus yang sarug dijari dan berus kecik untuk baby below 2. 

Sumber En.google: Anis punya sama mcm ni tapi berus kaler oren.

Sumber en.google: Anis paling suka yang ni. 

Saya cuba kedua-dua jenis berus. Mula-mula guna yang atas, tapi anis tak nak buka mulut. Kemudian try yang bawah. mungkin lembutkot. mula-mula dia tak nak buka mulut, pastu brus lembut-lembut atas bibir dia sambil nyanyi-nyanyi, dia pun buka mulut dan sangat suka saya gosok gigi dia... sambil nyanyi gelak-gelak lagi... harap-harap berterusanlah lepas ni :D



No comments:

Post a Comment